Päivämäärä: 3.4.2024
InterControlin valmistama Latinki11 on 11 kW DC-latauslaite, joka tukee kaksisuuntaista latausta käyttäen CCS-latausprotokollaa.
Sen lisäksi että DC-latauslaite lataa 11 kW teholla suoraan sähköajoneuvon akkuun, se mahdollistaa myös ajoneuvon akun energian käyttämisen muihinkin sähkönkäyttötarkoituksiin. Tehokas latauslaite sopii niin yrityskäyttöön kuin julkisen latauksen tarpeisiin. Tämä monipuolinen laite voidaan asentaa sekä sisä- että ulkotiloihin, tarjoten joustavuutta latausratkaisun sijoitteluun. Luonnollinen käyttötapa tulee olemaan yhdistettynä kiinteistön energiajärjestelmän osaksi esim. aurinkopaneelijärjestelmän ja energiavaraston rinnalle.
Käyttäjän tunnistus on mahdollista RFID-tagilla tai optiona maksupäätteen kautta, jolloin latauksen maksaminen käy vaivattomasti. Latauslaitteessa käytetään piikarbiidi-rakennetta (SiC), joka mahdollistaa erinomaisen tehosuhteen, lähestyen 99 prosenttia, mikä tekee latauksesta tehokasta ja taloudellista. Tuloksena on myös kevyempi latauslaite käytettäväksi erilaisiin tarkoituksiin ja lokaatioihin.
Laturissa on kätevä kosketusnäyttö, josta löytyvät helposti käytettävät toiminnot. Laite tarjoaa myös reaaliaikaisen toimintojen seurannan ja ennustettavissa olevan huoltotarpeen, mikä helpottaa latauslaitteen ylläpitoa ja sen tehokasta käyttöä. Huolto on helppoa, sillä huoltotiedot ovat saatavilla suoraan näytön valikosta. Lisäksi laitteessa on tietoliikenneyhteydet, mukaan lukien kaksi SIM-korttipaikkaa taustajärjestelmien käyttöön. Taustajärjestelmäyhteydet noudattavat OCPP 2.0.1 -standardia, sisältäen V2G-toiminnot, ja maksupäätteellä on omat tietoliikenneyhteytensä.
Latinki11 on tulossa tuotantoon kesällä 2024.
Sähköajoneuvon akkua voidaan lataamisen lisäksi myös purkaa ja auton akussa varastoitua energiaa käyttää muihin tarkoituksiin. Kaksisuuntaista latausmenetelmää kutsutaan yleisimmin termillä V2G (Vehicle-to-Grid).
Sähköajoneuvoon varastoitua energiaa voidaan käyttää varavirtalähteenä kiinteistön tarpeisiin, yksinkertaisimmillaan tasaamaan runsaan sähkön käytön aikana esiintyviä sähköpiikkejä kulutuksessa, joilla on merkittävä vaikutus sähköverkon toimivuuden kannalta ja toisaalta käyttösähkön hinnoittelun kannalta.
Sähköajoneuvo säilyy aina ladattuna ja valmiina ajoon, koska autosta käytettävän energian määrää voidaan säädellä ja ajoittaa tarpeen mukaan. Käytettävä energia on kuitenkin vain normaalisti murto-osa sähköauton kapasiteetista. Käyttäjä voi joka tapauksessa määritellä sähköautosta ajoneuvon omista asetuksista sähkönkäyttöparametrit.