Päivämäärä: 30.11.2021
Sähköautojen ja ladattavien hybridien suosio nousee vauhdilla. Samaa tahtia kasvaa latausasemien tarve kiinteistöillä, kuten taloyhtiöissä ja toimistorakennuksissa. DEFA tarjoaa latausjärjestelmät ja -palvelut yksittäisestä latauspisteestä satojen autojen latausasemiin. DEFA:n älykäs kuormanhallinta takaa, että olemassa oleva sähköliittymä riittää sähköautojen tehokkaaseen lataamiseen.
DEFA:n järjestelmä on helposti laajennettavissa, kun latausasemia ja järjestelmän ominaisuuksia tarvitaan lisää. DEFA:n latausjärjestelmä voidaan toteuttaa kaikissa kiinteistöissä, eikä sähköliittymän kokoa tarvitse välttämättä nostaa tai kaapelointia uusia. Tämän mahdollistaa älykäs kuormanhallintajärjestelmä, joka säätää latausasemien tehoa. Kuormanhallinta toteutetaan paikallisesti kaapeloituna, mikä takaa järjestelmän häiriöttömän toiminnan kaikissa olosuhteissa, vaikka esimerkiksi nettiyhteys jostain syystä katkeaisi.
Kuormanhallinta mittaa kiinteistön sähkönkulutusta ja jakaa saatavilla olevan sähkön latausasemien kesken. Näin pystytään hyödyntämään vapaana oleva kapasiteetti esimerkiksi yöaikaan, kun sähkön tarve on muualla kiinteistössä pieni, DEFA:n myyntipäällikkö Sauli Naski kertoo.
Asuinkiinteistössä sähköauton lataukseen riittää normaalisti 3,7 kilowatin teho.
Pienelläkin latausteholla pärjätään, koska auto on kotiparkissa tavallisesti vähintään kymmenen tuntia. Tuossa ajassa akku ehtii hyvin latautua pienelläkin latausteholla. Erityisesti kun otetaan huomioon, että Suomessa autoilla ajetaan keskimäärin 41 kilometriä vuorokaudessa ja todella harva ajaa päivittäin yli 200 kilometriä. Lataustarve pitää suhteuttaa.
Latausjärjestelmää asennettaessa päästään toki liikkeelle olemassa olevalla kaapeloinnilla, mutta taloyhtiöiden kiinnostus laittaa järjestelmä syöttökaapeleineen kerralla kuntoon on kasvanut viime aikoina. Siihen kannustaa Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAn myöntämä sähköautojen latausinfra-avustus.
DEFA:n myyntipäällikkö Sauli Naski toteaa, että latausjärjestelmän suunnittelussa ja toteutuksessa on tärkeätä ottaa huomioon sen laajentaminen - oli sitten kyse uudiskohteesta tai kiinteistöllä tehtävästä isosta remontista.
Vaikka jokaiseen ruutuun ei heti asennettaisikaan latausasemaa, on latausvalmius järkevää tehdä kaikille pysäköintipaikoille tulevaisuutta silmälle pitäen. DEFA:n latausjärjestelmän modulaarinen rakenne mahdollistaa järjestelmän laajentamisen pala palalta.
Arvioiden mukaan sähköautoja ja ladattavia hybridejä varten on tulevaisuudessa oltava latausasemia nykyistä huomattavasti enemmän.
Latausjärjestelmien kysyntä kasvaa koko ajan, asennettavien latausasemien määrä moninkertaistuu joka vuosi, Naski sanoo.
Tilastokeskuksen mukaan Suomessa oli vuoden 2020 lopussa lähes 10 000 sähkökäyttöistä henkilöautoa ja ladattavia hybridejä noin 46 500. Sähköautojen määrä kasvoi 106 prosenttia ja ladattavien hybridien määrä 85 prosenttia verrattaessa lukuja edellisvuoteen.
DEFA:n latausjärjestelmät ja -palvelut kattavat Sauli Naskin mukaan kaiken, mikä liittyy autojen lataukseen.
Kokonaispakettiin kuuluvat latausasemat, kaapelit ja kuormanhallintayksiköt sekä sovellukset ja pilvipalvelut. Kaikkea ei tarvitse hankkia kerralla, vaan yhtä lailla kuin latausasemia on myös palveluja mahdollista lisätä tarpeen mukaan.
DEFA:lla on myös laskutuspalvelu, joka on Naskin mukaan kustannustehokas tapa hoitaa laskutus esimerkiksi taloyhtiössä.
Latausasemassa oleva energiamittari mittaa energiankulutuksen. Kulutukseen perustuva laskutus voidaan tehdä joko asema- tai käyttäjäkohtaisesti.
Aikaisemmin lähinnä autojen lämmityslaitteista ja valaisinjärjestelmistä tunnettu DEFA on tänä päivänä Euroopan johtavia älykkäiden latausjärjestelmien toimittajia. Kotimaassa Norjassa DEFA on markkinajohtaja ja toteuttanut useita laajoja latausjärjestelmiä, esimerkiksi ensimmäisen vaiheen Oslon julkisesta latausverkostosta, joka sisältää 700 latauspistettä kadunvarsilla.