Logistiikkakumppanuus kannattaa, kertovat Transvalin Kai Kankaala ja Miika Tiri

Päivämäärä: 11.12.2023

Kuva: Transvalin Miika Tiri suosittelee rakennuslogistiikkakumppanuutta tehokkuuden ja kustannussäästöjen hyötynäkökulmasta.

Transvalilla sisälogistiikan myyntiä luotsaava Kai Kankaala on tehnyt töitä asiakkaidemme parissa jo 11 vuotta. Rakennuslogistiikan myyntivastaavalla Miika Tirillä on taas pitkä kokemus rakennuslogistiikan ja työmaapalveluiden tuottamisesta. Hän on mukana löytämässä ratkaisuja, jotka tukevat rakennusalan asiakkaidemme arkea. Yhdessä he jakavat nyt kokemuksiaan siitä, miksi yhteistyö logistiikkakumppanin kanssa kannattaa.

Logistiikan ammattilaiset hoitavat arkea puolestasi

Ehdottomasti tärkein asia monelle asiakkaistamme on logistiikkakumppanin asiantuntevuus. Olemme alan ammattilaisia: varaston pyörittäminen on ydintoimintaamme.

”Olemme luotettava ja osaava kumppani. Moni kääntyy meidän puoleemme, kun toiminta kasvaa tai ylipäätään huomataan, että voimat omassa organisaatiossa eivät riitä varaston hoitamiseen", Kai kertoo.

Ammattilaisten avulla arki sujuu tehokkaammin, ja toimintaa voidaan myös kehittää. Esimerkiksi yhden asiakkaan kanssa paransimme työtä hyllytilan optimoinnilla. Kun ammattilaiset hoitavat hyllytilan suunnittelun, samoihin neliöihin voikin mahtua satoja uusia lavapaikkoja.

Työmaan arkeen rytmiä ja ryhdikkyyttä tuo välivarasto. Se toimii rakennusyhtiön ja tavarantoimittajan välikätenä ja pitää materiaalit turvassa ja kuivana, kunnes niille on tarvetta. Koordinoimme toimituksia välivarastolle tavarantoimittajien kanssa ja kuljetamme materiaalit työmaalle sovitun aikataulun mukaisesti, tarvittaessa sisään kannettuna. 

Yhdessä laaditut mittarit auttavat suorituksen johtamisessa. Mittaamme toimitusvarmuutta, työturvallisuutta ja muita asiakkaillemme tärkeitä asioita. Pyrimme aina yltämään parempiin lukuihin kuin missä oltiin ennen kumppanuuden alkua.

Laadukas työ ja jatkuva kehittäminen tuovat säästöjä

Logistiikkakumppani vapauttaa pääomaa ja säästää kuluissa, kun maksat vain tehdystä työstä. Varmistamme, että paikalla on aina oikea määrä tekijöitä. Kattava resurssipankkimme takaa, että resursointi on optimoitu asiakkaan volyymien mukaisesti.

”Saavutettavat säästöt nousevat yhdeksi keskeiseksi asiaksi lähes kaikkien asiakkaidemme kanssa. Kykymme luoda säästöjä perustuu ensisijaisesti optimoituihin resursseihin. Työkalupakissamme on monia muitakin työkaluja, joilla voimme kehittää asiakkaidemme prosesseja”, Kai kertoo.

Työ on pitkäjänteistä: säästöt muodostuvat ajan saatossa, kun ensin otamme toimintaa haltuun ja sitten lähdemme kehittämään sitä pala palalta tehokkaammaksi.

Panostamme siihen, että töissä on hyvä olla

Kaiken tekemisen ytimessä on henkilökunta, joka viihtyy työssään. Panostamme tyytyväisyyteen ja tarjoamme riittävästi kiinnostavia töitä. Työntekijöiden tyytyväisyys on keskeistä sille, että yllämme jatkuvasti parempiin tuloksiin asiakkaidemme kanssa.

”Kun aloitamme yhteistyön, käymme aina tarkkaan läpi yrityksen arvot, taustan ja muut lainalaisuudet, jotta löydämme asiakkaalle parhaiten sopivan yksikönvetäjän. Omana aikana valinnat ovat menneet aika lailla aina nappiin”, Kai toteaa.

Kun oma työ on työnantajan ydintekemistä, siitä ollaan kiinnostuneita ja siihen panostetaan. Tämä luo osaltaan työn merkityksellisyyttä ja voi olla positiivinen yllätys, jos siirtyy esimerkiksi varaston ulkoistamisessa asiakkaalta Transvalin työntekijäksi.

Kumppanuus tuo tuloksia rakennustyömaalla

Logistiikkakumppani tuo arkeen tehoa, säästöä ja sujuvuutta myös rakennustyömaalla. Kain ja Miikan kokemuksista yksi asia on kuitenkin kiistaton: parhaat tulokset saavutetaan, kun pohjalla on vankka kumppanuus.

Kun suunnittelemme logistiikkaa yhdessä, varmistamme, että päivittäinen työ kulkee ripeästi ja aikataulussa.  Tuemme monipuolisesti työmaan eri työvaiheissa, jotta työntekijöiden aika vapautuu ammattitöihin. Autamme varmistamaan työturvalliset olosuhteet: ohjaamme esimerkiksi nostotyötä, teemme suojauksia ja asennamme kaiteita ja väliaikaisia portaita. Huolehdimme myös työmaan rakennusapu-, siivous- ja raivaustöistä.

”On tutkittu, että keskimäärin vain 20–25 % asentajan työajasta työmaalla on tehokasta asennustyötä. Samalla aikataulut työmailla kiristyvät jatkuvasti, ja tässä taloustilanteessa moni hakee säästöjä. Kun suunnittelemme työtä yhdessä, voi työmaalla oleva henkilöstö keskittyä oman työnsä tekemiseen. Lopputulos näkyy viivan alla”, Miika rakennuslogistiikan tiimistä kertoo. 

Rakennustyömaalla tavara oikeassa paikassa oikeaan aikaan

Otamme työmaalla kopin logistiikasta ja varmistamme, että tavara on oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Miika tunnistaakin, että monella työmaalla perinteinen tapa hoitaa logistiikkaa aiheuttaa turhaa ajan ja materiaalin hukkaa. Materiaaleja liikutellaan usein työmaalla paikasta toiseen, jolloin ne saattavat rikkoutua tai jäädä varastoon pölyttymään.

”Kaikki työmaalla tapahtuva kulminoituu logistiikkaan ja siihen, kuinka hyvin tai huonosti se toimii”, Miika rakennuslogistiikan tiimistä muistuttaa. 

Haluatko kuulla, miten voit kehittää yrityksesi toimintaa osaavan logistiikkakumppanin kanssa? Ole meihin yhteydessä!

Miika Tiri
Rakennuslogistiikan myynti ja asiakkuudet
puh. 040 523 2315
[email protected]

Kai Kankaala,
Myyntijohtaja
puh. 040 673 7993
[email protected]

Tutustu tarkemmin kuinka voit tehostaa rakennustyömaan toimintaa:

Tilaa Rakennusfaktan uutiskirje – saat tuoteuutiset viikoittain sähköpostiisi

Sulje