Suomen kantaverkon ensimmäinen sähköasema rakennettiin 1920-luvulla Imatralle. Aseman kautta Vuoksen valjastettujen koskien tuottama sähkö siirrettiin edelleen sähkön kuluttajille. Sähköaseman historiallisen aseman arvon mukainen uusimistyö on nyt saatu valmiiksi.
Uuden aseman rakentaminen vaati museoviranomaisten suojelemalle Ivonniemen alueelle kaavamuutoksen. Kaavamuutos tehtiin yhteistyössä Fingridin, Imatran rakennusvalvonnan ja kaavoituksen, Ely-keskuksen ja museoviranomaisen kanssa. Aseman ulkoasun suunnitteli arkkitehtitoimisto.
Uudisrakennuskohde rakennustyyppiluokassa sähkölaitokset, paikkakunnalla Imatra. . Rakentaminen alkoi 2019-04-01 ja arvioitu rakennusaika on 19 kuukautta. .
Imatran asemaa oli vuosikymmenien aikana kunnostettu, mutta nyt koko asema rakennettiin uusiksi vanhan aseman vieressä sijaitsevalle tontille. Rakentamaan päästiin vuoden 2019 alkupuolella. Kesällä 2020 vanhan aseman sähkönsiirtoyhteyksiä alettiin siirtää uudelle asemalle. Projektin tuloksena asemasta rakentui kulttuurihistorialliseen maisemaan sopiva, moderni ja kaasueristeinen kytkinlaitos.
Asemaan on liitetty Suomen suurin vesivoimalaitos neljällä 110 kV -yhteydellä ja paikallinen terästehdas. Lisäksi asemalta on 110 kV:n yhteys Venäjälle. Fingridin omia yhteyksiä kantaverkkoon asemalla on neljä kappaletta, joten asema on korkeasta iästään huolimatta erittäin merkittävä kantaverkon 110 kV -asema yhä 90 vuotta alkuperäisen käyttöönottonsa jälkeen.
Rakennuttaja oli Fingrid Oyj ja arkkitehdiksi valittiin Arkk.tsto Virkkunen & Co
Hankemuoto oli kokonaisurakkaja rakennusurakoitsijana toimi Rakennusliike Evälahti Oy
Sweco Rakennetekniikka Oy:n on toiminut rakennesuunnittelijana
lmastointiurakoitsijana toimi LVIS-Projektit Oy Imatra
LVIS-Projektit Oy Imatra valittiin LV-urakoitsijaksi
Sähköasennukset teki ABB Oy
Kuva: Fingrid
Teksti: Fingrid ja RPT Byggfakta Oy
Roxtec Finland Oy on mukana sähköasema hankkeessa.