Helsinki-Vantaan terminaali 2:n laajennushanke on merkittävä osa lentoaseman kehitysohjelmaa, jonka myötä otettiin käyttöön uusi matkakekus, yhteys kehäradan asemalle sekä uusi pysäköintirakennus. Energiatehokkuuteen ja ympäristöystävällisyyteen panostava laajennus toteutettiin allianssimallilla, jonka suunnittelu alkoi vuonna 2017 ja rakentaminen vuonna 2019. Hankkeessa korostuvat energiansäästö, älyvalaistus sekä aurinkopaneelit.
Finavian järjestelmäpäällikkö Reijo Särkkä kertoo, että Uponorin lämmitysputkistoon liittyvät tuotteet ovat aiemmista Helsinki-Vantaan lentoaseman asematasoprojekteista tuttuja, mutta huomattavasti pienemmässä mittakaavassa. Nestekiertoisesta betonilaatan lämmityksestä on saatu positiivisia kokemuksia ja näin ollen siihen päädyttiin tässäkin hankkeessa.
- Kaikkiaan lämmitysputkistojen rakentaminen liittyy 16 suuren laajarunkolentokoneen seisontapaikan rakentamiseen non-Schengen terminaalin laajennusten yhteydessä. Hankkeen toteutusaikaonvuosina 2016-2020, vahvistaa Finavian järjestelmäpäällikkö Reijo Särkkä.
Pääurakoitsijana toimivan Destian vastaava työnjohtaja Jarmo Grön kertoo mittakaavan olevan suuri ja esimerkiksi putkien määrää työmaalla on ollut valtava, melkein 300 kilometriä. Uponor on ollut vahvasti mukana suunnittelussa jatoteutuksessa, sillä alan ja tuotteiden asiantuntemus on olennaista.
- Kokonaisuutena hanke oli vaativa aina suunnittelusta ja simuloinneista asennukseen sekä käyttöönottoon. Pystyimme tuomaan lisäarvoa lämmityssuunnitteluun oman osaamisemme kautta ja kokemuksia haettiin sisäisesti aina Pohjois-Amerikkaa myöten. Kaukolämmöllä lämmitettävä nestekiertoinen lumensulatus on herättänyt mielenkiintoa myös muissa maissa eikä vähiten sen vuoksi, että Helsinki-Vantaan lentokenttä on jo entuudestaan tunnettu hyvästä toiminnasta talven ääriolosuhteissa, Uponorin tuoteryhmäpäällikkö Mikko Nieminen korostaa.
Puumateriaalit tuovat tunnelmaa koko uudelle alueelle. Ison Aukion seinät ovat puuta korkealle kohoavaan kattoon saakka, lukuun ottamatta tilaa kiertävää maisemanäyttöä. Puuseinät ovat myös pohjana tilassa heijastettaville infoteksteille ja kuvioille. Puuta löytyy myös kauppakäytävän katosta ja seinistä - ja muistakin alueista. Näiden uusimpien tilojen kaikki seinien ja kattojen puupinnat ovat Puucompin materiaaleja. Asennuksesta on vastannut Oivatuote.
Helsinki-Vantaa lentokentän Terminaali 2 laajennus on erinomainen tunnustus laadukkaasta teräsrakentamisesta kestävässä rakentamisessa. Uuden osan elementtijulkisivujen runkoihin on käytetty noin sata tonnia Aulis Lundell Oy:n valmistamaa termorankaa. Termorangat ovat tehty ympäristöystävällisestä kuumasinkitystä teräsohutlevystä niin, että termorankaelementtien jokainen profiili on mahdollista irrottaa elementistä ja käyttää uudestaan. Aulis Lundell Oy:n termorankojen nousevalla reikämuodolla saavutetaan parhaat lämpötekniset- ja lujuusarvot.
Rakennuksen teräsrunko on toteutettu betonitäytteisin liittopilarein ja deltapalkein. Poikkeuksen muodostaa lähtevän liikentee aula, jossa salmiakin muotoiset liittopilarit kannattelevat jänneväliltään 48 metrin ristikkorakennetta. Muita teräsrunkorakenteita rakennuksessa on yhteensä noin 2400 tonnia.
Teräs on materiaalina sataprosenttisesti kierrätettävää, jos profiileille ei enää löydetä uutta hyötykäyttöä tuotteina. Romuteräksen hyödyntäminen pienentää uuden teräksen valmistuksen hiilidioksidipäästöjä jopa 80 prosenttia.
Helsinki-Vantaan Terminaali 2 on menestynyt eri kilpailuissa. Kohde voitti vuonna 2023 European Steel Design Award -palkinnon. Palkinto jaettiin Euroopan teräsrakenneyhdistyksen kattojärjestön järjestämässä teräsrakenteiden suunnittelukilpailussa. Jäsenmaat nimesivät kilpailuun useita teräsrakentamisen projekteja ja näiden kohteiden joukosta palkintolautakunta valitsi kilpailun kriteerit täyttävät voittajat. Helsinki-Vantaan Terminaali 2 koki myös menestystä Vuoden Teräsrakenne -kilpailussa voittaen palkinnon vuonna 2021.
InnoGreen tarjoaa kattavan valikoiman viherseinäratkaisuja, jotka ovat sekä näyttäviä että kestäviä. että ekol ...
Puumateriaalit tuovat tunnelmaa ko ...
Finavian järjestelmäpäällikkö Reijo Särkkä kertoo ...
Muovihaka Oy:n toimitukset kohteeseen kattoivat yli 120 m2 toimitettua ja asennettua Jaguar – tuulikaappimatto ...
Tuote: BC-E Pistekiinnitysjärjestelmä, S-crossfin -kiinnike. Lasityyppinä 12 mm, karkaistu, hst-testattu float ...
Ulkoseinän kantavat lämpörangat soveltuvat elementtituotantoon sekä pre cut toimituksiin työmaalle.