Päivämäärä: 16.5.2022
Tukholman pohjoispuolella sijaitseva Hjulsta on ensimmäinen alue, jossa toteutettiin Ruotsin liikenneviraston uutta ajattelutapaa.
Moni toimittaja takuulla tukehtui aamukahviinsa, kun he vastaanottivat Ruotsin liikenneviraston lähettämän kyselyn limittäin asennetusta tolpattomasta melusuojasta. Toiveena oli saada kolmivärinen, lintutörmäysesteteipeillä varustettu kevyt melusuojarakenne Hjulstan pohjois- ja eteläpuolelle ”Förbifart Stockholm” -megahankkeeseen, joka on Tukholmaan rakenteilla oleva uusi ohitustie.
Tolpattoman melusuojan asennustyö suoritettiin etapeissa aikavälillä 2020–2022.
– Ulkonäkö ja melusuojalevyn rakenne ovat todella epätavallisia. Tätä ennen emme olleet koskaan aikaisemmin kantanneet tai taivuttaneet Hammerglassia tällä tapaa, Ulf Bergström, Hammerglass infrastruktuurin toimialajohtaja toteaa.
– Innovaatio ei meitä haittaa ja pidämme haasteista. Mitä edistyksellisempi idea, sitä paremmin se sopii meille! Kyseessähän on erittäin sulavalinjainen ja siro rakenne, joka mielestämme vastaa tulevaisuuden vaatimuksia infrastruktuurille.
Minkälaisia haasteita kohtasitte?
– Kanttausprosessi on erittäin edistyksellinen ja vaativa, joten siinä onnistuminen vaati aikaa. Kiinnitystapa siltaan poikkeaa todella paljon tavanomaisesta. Lisäksi tolpaton rakenne vaatii täydellisen ymmärryksen lämpötilamuutoksista ja sillan liikkeestä. Suunnittelulta vaadittiin paljon, jotta saimme luotua ratkaisun, joka pysyy tiiviinä liike-energiasta huolimatta.
Hammerglassin melusuojasuunnittelija ja kanttausekspertti Kenneth Sonnäng sai tehdä pitkiä työpäiviä sekä ylittää monia haasteita ennen kuin 90-asteinen kanttaus onnistui. – Oma onnistumiseni tuntuu siltä kuin olisin lisännyt sulan Hammerglassin hattuun, hän sanoo. Rakenteen ”salaisuus” piilee 90 asteen kanttauksissa, jotka tehtiin kolmeen eri suuntaan. – Kaiken suunnittelun taustalla pyöri kaksi isoa asiaa: kylmyys ja lämpö. Teimme paljon töitä liukusauman parissa, mutta silti suurimmat haasteet meille loi kanttaus, koska materiaali ei saanut haljeta. Montako yritystä vaadittiin ennen onnistumista? – Siitä en halua edes halua puhua, Kenneth sanoo naurahtaen. |
– Onneksi saimme kaiken toimimaan, ja kanttaus onnistuu Förslövin tehtaallamme. Hankkeeseen vaadittiin loppujen lopuksi yli tuhat kantattua Hammerglass-paneelia.
Mitä mieltä olet meluesteen ulkomuodosta?
– Tämähän on arkkitehdin unelma, ja on todella mahtava tunne voida toteuttaa Ruotsin liikenneviraston arkkitehti Mats Bromanin visio.
Broman, tolpattoman melusuojarakenteen suunnitellut arkkitehti, loi yhteistyössä kollegansa Richard Rostenin kanssa jotain, mitä ei ennen ole nähty. Melusuojaa kehitettäessä oli sen rakenteelle muutama toive, jotka olivat:
| |
Mats Broman: – Melusuojalaseihin valittiin vihreät sävyt, koska silta sijaitsee viheralueen keskellä ja melusuojien halutaan sulautuvan hyvin ympäristöönsä. Mielestäni siinä onnistuttiin: vihreä antaa hienon lisän ja kunnioittaa ympärillä olevaa luontoa. Kolmivärisyys antaa myös eloa ja vaihtelevuutta. Lisäksi etuna on se, että levyn vaurioituessa joskus tulevaisuudessa, on se helpompi vaihtaa, koska mahdolliset ajan aiheuttamat sävyerot eivät näy yhtä selkeästi. Mitä mieltä olet lopputuloksesta? – Olen todella tyytyväinen. Silta sai uuden ilmeen melusuojalla, joka on kevyt, läpinäkyvä ja tyylikäs. Lisäksi se on ”fiksu” ratkaisu taloudellisesta ja tuotannollisesta sekä asennus- ja huoltonäkökulmasta tarkasteltuna. |
TEKNISET TIEDOT
Materiaali
Suunikasmuotoiltu 12 mm Hammerglass, kolmella värisävyllä
Kuumasinkitetty teräs, EXC2Maksimaalinen koko levylle, jotta CE-merkinnän edellytykset täyttyvät
C/C maksimissaan 1 500 mm ja korkeus maksimissaan 4 000 mmCE-vaatimuksen mukainen suorituskyky
EN 1793-2, luokka B3
EN 1794-1:2011 ja EN 1794-2 vaatimat mekaaniset ominaisuudet
EN 1991-1-4, tuulikuorma maastotyypin II mukaan
EN 1794-1, Annex E -mukainen aurauskuormakestävvys, nopeus maksimissaan 60 km/h
EN 1794-1:2011, Annex C -mukainen kiveniskukestävyysPainoero vs. tolpparakenne Esimerkkinä H. 2,1 m
Korkea tolppa puristelevyllä, n. 60 g.
L-pidike, n. 44 kg.
Ero painossa, 300 jm melukaiderakenteessa, c/c 1,5 m. H: 2,1 m.
21 tolppaa = ~1 260 kg.
21 L-pidikettä = ~924 kg.
Ero: ~ 336 kg.
Kaiteen L -pidikkeen koko
15 mm paksuus, 800–1 200 mm korkea (melukaidelevyn korkeudesta riippuva)
Pohjalaatta on 350 x 330 mm, pulttien c/c 190 mm
Etäisyys kulmapalkkiin
Säädettävä, esimerkiksi ”Förbifart Stockholm” - projektissa oli 120 mm pultin c/c - reunapalkin ulkoreuna
Säästö teräsmateriaalissa
Tämänhetkisillä (5/2022) teräshinnoilla ratkaisu on tavanomaista tolppa-kaide-tolppa-rakennetta edullisempi
Voiko tolpattoman rakenteen asentaa kaarevalle sillalle?
Kyllä.
Vaikuttaako levyn yläreunan kanttaus melun hajaantumiseen?
Kanttaus on jäykistystä varten, ja äänen hajaantumiseen sillä on marginaalinen vaikutus.
Voiko levyt asentaa kulmaan?
Kyllä, esimerkiksi "Förbifart Stockholm" -hankkeessa levy nojaa ajoväylää kohti.
Mitä esimerkiksi 150 juoksumetriä, levykoolla 2 x 1,5 m maksaa kiinnikkeineen?
Hinnat vaihtelevat paljolti raaka-ainekustannusten mukaan.
Mainittu määrä, toukokuun 2022 hinnoin, kustantaa n. 160 000 € alv. 0% ilman asennusta.
Hammerglass Finland tarjoaa CE-merkittyjä meluntorjuntaratkaisuja keskustoihin, maanteille, silloille ja rautateille.